Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Zelf bestellen met de tablet breekt door

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 10 min
location_on [xx]km
“Binnen 2 jaar zal het de normaalste zaak van de wereld zijn om met een tablet je gerechten te kiezen in een restaurant of een nieuwe fles wijn op tafel te laten zetten.” Dat stelt Auke de Geus, VWO-scholier en maker van de website www.tabletrestaurants.nl. Drie jaar geleden maakte hij zelf voor het eerst kennis met een iPad-bestelsysteem bij restaurant Okinii in Dusseldorf. Dat werkte zo prettig dat hij verwachtte dat dit concept binnen een jaar bij een groot aantal Nederlandse restaurants zou worden uitgerold. Maar het ging minder snel dan verwacht. “Het product fascineerde me en dit past naadloos bij de huidige generatie mensen die opgroeit in een tijdperk waarin je zelf kunt kiezen wat je wilt en wanneer je het wilt. Ik kon mij geen reden bedenken waarom dit niet breed opgepakt werd. Dus ik besloot dat uit te zoeken,” vertelt Auke die zijn bevindingen vastlegde op een eigen website.

We ontmoeten Auke (17) in de Skylounge van het Double Tree -hotel in Amsterdam want “dat is makkelijk bereikbaar voor mij met het OV”. De jongen afkomstig uit het Noord-Hollandse plaatsje Hoorn blijkt een uitgesproken mening te hebben over selfservice-tabletbestelsystemen. Als zomerbaantje  werkte hij de afgelopen jaren bij verschillende traditionele restaurants in de bediening en de afwas en werd daardoor bekend met het proces op de werkvloer.

Je komt met de stelling dat een selfservice-tabletbestelsysteem de gast de mogelijkheid geeft om te bestellen wat hij wil en wanneer hij dat wil. Maar dat is toch in een traditioneel restaurant niet anders?

“Nee, dat zie ik niet zo. Als ik met familie of vrienden in een restaurant zit komt het vaak voor dat we de aandacht van de bediening moeten zoeken om iets te kunnen bestellen. Oogcontact zoeken, wenken, wachten tot er iemand langs loopt. Frustrerend. En er zijn ook restaurants waarin het weer ‘too much’ is. Bediening die het gesprek aan tafel voortdurend onderbreekt om te vragen of je nog iets wil drinken. Ik vind het leuk als de bediening een echt gesprek aan gaat en oprecht interesse toont in de gast maar die bestelmomenten kan hij prima zelf afhandelen.”

Met een tabletbestelsysteem verander je een restaurant in een fastfoodfabriek waarin het een onpersoonlijk proces wordt

“Absolute onzin. Dat hangt er totaal vanaf hoe je als restauranteigenaar het systeem in zet. Als je dat goed doet, kun je het serviceniveau naar je gast sterk verbeteren. Je kunt de gast zelf laten bepalen hoeveel informatie hij wil lezen over de gerechten en je kunt hem veel beter laten kiezen doordat hij beter kan zien wat hij kan verwachten. Dat het fastfood wordt, daar ben ik het ook niet mee eens. Juist als je alle bestelmomenten bij de gast zelf legt, kan hij zelf het tempo van de verschillende rondes in de hand houden. Tenslotte het onpersoonlijke. Als de bediening scherp is, zien ze zelf welke gasten een uitgebreid gesprek willen voeren met de bediening en welke gasten dat gesprek met de bediening kort houdt omdat ze het gesprek met de eigen tafelgenoten wil voeren. Een kwestie van levellen.”

Een investering in een tabletbestelsysteem is niet niks. Hoe kan de ondernemer deze investering terugverdienen?

“Ik heb met verschillende ondernemers gesproken, zo wel software ontwikkelaars, als restauranteigenaars. Beiden zeggen dat de tablet hun kosten voordelen oplevert. Ronni Lin, maker van systeem Pclin, vertelde me dat hij tijdens de drukke momenten in een bepaald restaurant de drank omzet sterk zag stijgen, ten opzichte van de periode waarin er in het bewuste restaurant nog geen tablets aangeschaft waren.  De bediening had vroeger minder tijd om zich op drank verkoop  te focussen en de tablet compenseert dit.”

En kun je nog een andere manier noemen waarop de tablet besparend werkt?

“Ja uiteraard, niet alleen de software leveranciers, maar ook de horeca ondernemers zelf bevestigen dat dit systeem hen geld bespaard. Howan Cheung van Maneki Sushi in Hoorn bijvoorbeeld, vertelde me dat hij de afgelopen twee jaar daadwerkelijk op personeel bespaard heeft dankzij de tablet.”

Je stelt dat het gebruik van tablets in restaurants in twee jaar een uiterst normale zaak zal zijn. Waarom denk je dit?

“Buiten het feit dat een dergelijk systeem in veel gevallen kosten besparend werkt, is het ook een aanwinst voor de inventaris van het restaurant zelf. Bijvoorbeeld een iPad, in een mooi houten hoesje, aan een standaard bevestigt op tafel, is een eyecatcher voor de zaak. Veel gasten die wij gesproken hebben vonden een tablet bestelsysteem een aanwinst voor een restaurant en ik vind dat een tablet menukaart iets is wat perfect in het huidige tijdperk van digitalisering past.”

Wil je de ontwikkeling van de tablet menukaart in Nederland volgen? Wil je meer weten over het gebruik van tablets in restaurants? Of wil je interviews bekijken die Auke met verschillende marktpartijen gevoerd heeft?

Check dan www.tabletrestaurants.nl

(dit is een advertorial)

08 april '24 ( 8:30)

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen, nu de eerste officiële warme dag van het jaar een feit is. Toch is de horeca in Nederland nog niet uit de problemen. Zo is nog steeds sprake van een personeelstekort. Ook kan het dat een biertje in de zon nu een stuk duurder is dan een jaar geleden.

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.

30 oktober '23 (11:34)

Sergio Herman gaat in België zelf weer achter de pannen staan

Chef-kok en horecaondernemer Sergio Herman gaat koken in een nieuw restaurant in Antwerpen. Dat vertelt hij maandag in gesprek met BN De Stem. Hij gaat hier vanaf januari "op regelmatige basis" achter het fornuis staan, samen met kok Tim Boury. "Ik ga weer doen wat ik gemist heb: koken", aldus Herman.

24 oktober '23 (11:03)

KVK ziet afgelopen vijf jaar flinke toename Nederlandse wijnproducenten

UTRECHT (ANP) - Het aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. Dat zegt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2018 waren er 136 producenten ingeschreven bij de KVK, in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er 194, een toename van 43 procent.

16 oktober '23 (11:54)

Eerste FC Kip-restaurant in Nederland een feit

Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.

12 oktober '23 (15:23)

Wagamama verkocht aan Amerikaanse investeerder

Fastfoodketen Wagamama, met verschillende vestigingen in Nederland, komt in handen van Apollo Global Management. De grote Amerikaanse investeerder betaalt 587 miljoen euro voor de overname.

10 oktober '23 ( 7:09)

Horecazaak Utrecht slachtoffer van explosie

Bij een horecazaak aan de Jutfaseweg in de Rivierenwijk in Utrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een explosie geweest. Het pand is beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, meldt de politie.

09 oktober '23 ( 6:09)

Explosie op station Bussum bij horecazaak

Bij een horecagelegenheid op station Bussum heeft in de nacht van zondag op maandag rond 03.45 uur een explosie plaatsgevonden, meldt de politie. Niemand raakte gewond bij de ontploffing.

05 oktober '23 (18:53)

Inwoners Utrecht aangehouden voor explosie bij horecazaak in Utrecht

De politie heeft donderdag drie mensen aangehouden voor de explosie op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht afgelopen weekend. Het gaat om Utrechters van 27, 19 en 18 jaar. Hun exacte rol wordt onderzocht.