Logo_rss_entry-56490

BEVERWIJK (ANP) - Nog steeds zijn veel mensen onvoorzichtig bij het gebruik van brandbare vloeistoffen waarmee ze de barbecue of vuurkorf op gang willen helpen en lopen geregeld mensen ernstige brandwonden op. Alleen al vorige week, toen het echt zomerweer was, zijn er zeven mensen behandeld in een van de drie brandwondencentra na zo'n ongeluk. Dat meldde de Brandwondenstichting donderdag.

Het gaat om ongelukken met brandgel, spiritus, bio-ethanol en (was)benzine.

,,Onze conclusie is dat er nog behoorlijk onvoorzichtig wordt gedaan bij het aansteken van een barbecue of vuurkorf'', aldus Jacob Blik van het Brandwondencentrum Groningen. ,,En dan te bedenken dat we nog veel barbecuedagen in het vooruitzicht hebben deze zomer.''

In 2015 werden 81 mensen met ernstige brandwonden opgenomen na een ongeluk met brandbare vloeistof. Het grootste gevaar zit in de gaswolk die vrijkomt bij het openen van de fles. Eén vonkje is genoeg voor een meterslange steekvlam. Niet alleen degene die de brandbare vloeistof in de barbecue of de vuurkorf spuit loopt gevaar, ook de omstanders kunnen vlam vatten.

Volgens de Brandwondenstichting zijn aanmaakblokjes het enig veilige middel om de barbecue mee aan te steken.