Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Opvallen met je foodtruck: 6 tips

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Waar de foodtruck jaren geleden nog helemaal nieuw was, zul je merken dat er nu al flink wat concurrentie te ontdekken valt. En hoewel jij jezelf misschien ontzettend onderscheidt van je concurrenten op gebied van menu en smaak, is dit nog niet direct voldoende reden om te slagen. Je foodtruck moet namelijk opvallen, en de promotie moet tiptop in orde zijn. Met deze handige tips zorg jij ervoor dat jij opvalt tussen al die concurrerende foodtrucks.

1. Herkenbaarheid

Zorg er ten eerste voor dat jouw foodtruck en haar medewerkers altijd en overal te herkennen zijn. Laat t-shirts, schorten en caps bedrukken met je logo en je naam. Zorg dat dezelfde kleuren, vormen en lettertypen ook op de buitenkant van de foodtruck, menukaart, website en andere uitingen terugkomen.

2. Huisstijl vaststellen

Dit alles wordt de huisstijl van je onderneming genoemd. Zorg dat je een duidelijke, herkenbare huisstijl hebt en speel eventueel wat met de psychologie achter kleuren. Hoe unieker de huisstijl, hoe makkelijker je herkent zal worden op straat.

3. Traditionele marketing

In het geval van een foodtruck (of eigenlijk iedere andere horeca onderneming) is de traditionele marketing en promotie net zo belangrijk als de online marketing. Je staat nu eenmaal op straat, en zult dus ook lokaal (of om de foodtruck heen) voldoende promotiematerialen moeten hebben staan. Denk aan flyers, posters maar ook aan krijtborden met toffe acties, unieke quotes of een overzicht van je menu.

4. Online marketing

Probeer daarnaast ook online zoveel mogelijk buzz te creëren. Maak een webpagina waar de nieuwste locatie van de foodtruck iedere keer weer zichtbaar wordt. Ben actief op sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram en schakel eventueel de hulp van een professional in om ook online zoveel mogelijk bekendheid te krijgen.

5. Wisselend menu

Net als bij de standaard horecaonderneming zal ook jij regelmatig moeten wisselen met het menu. Maar met een foodtruck kun je hier net wat meer kanten op. Door opvallende gerechten, op opvallende tijden en vooral met aparte, creatieve benamingen op de menukaart te plaatsen, is het makkelijker om de juiste buzz te creëren.

6. Zoek de samenwerking op

Kijk eens goed rond in je netwerk. Ken je toevallig een event organisator, of misschien zelfs een andere foodtruck eigenaar? Zoek dan de samenwerking op. Een foodtruck op een groot evenement wordt vaker gezien en onthouden dan de foodtruck die op de lokale, wekelijks markt staat. Hoe meer samenwerkingen, hoe groter de kans op een goed bereik!

18 december '23 (13:32)

Veroordeling: 30 jaar cel voor dubbele moord McDonald's in Zwolle

Voor het doodschieten van twee broers in een vol McDonald's-restaurant in Zwolle is een 34-jarige man tot dertig jaar cel veroordeeld. De rechtbank achtte maandag een dubbele moord bewezen.

18 december '23 ( 8:02)

Jandino Asporaat even bang dat er geen interesse in FC Kip zou zijn

Jandino Asporaat heeft "heel even de angst gehad" dat zijn FC Kip-restaurant geen storm zou lopen. Het idee is zo'n vier jaar geleden ontstaan en was dus "gebaseerd op mijn populariteit toen", zegt Asporaat in gesprek met het ANP. "Maar dan ga je open en dan ontploft het."

06 december '23 (17:04)

McDonald's wil binnen enkele jaren van 41.000 naar 50.000 restaurants

McDonald's wil in 2027 wereldwijd zo'n 50.000 restaurants hebben. Nu staat de teller bij de Amerikaanse fastfoodketen nog op ruim 41.000 locaties, maar McDonald's streeft ernaar komende jaren duizenden nieuwe vestigingen te openen.

28 november '23 (12:32)

Verdachte dubbele moord McDonald's zegt bij opening strafzaak geen woord

"Dan gaat Nederland het zien, dat ik onschuldig ben", zei Veysel Ü. toen hij onderzocht werd in het Pieter Baan Centrum. Maar bij de start van de behandeling van de strafzaak rond de dubbele moord in een McDonald's-restaurant in Zwolle zwijgt de 34-jarige verdachte.

31 oktober '23 ( 9:09)

Duurdere hamburgers blijven winst McDonald's stuwen

Fastfoodketen McDonald's blijft veel hamburgers en andere producten verkopen, ondanks de forse prijsverhogingen van het afgelopen jaar. De omzet en de winst stegen de afgelopen maanden onverwacht hard door, nadat het Amerikaanse bedrijf deze zomer nog had gewaarschuwd voor een vertraging van de groei. De economische tegenwind is nog niet zo sterk dat McDonald's daar al veel last van heeft.

19 juni '23 (10:40)

Bekende snackbar van Jack Snack in Den Haag moet sluiten na zestien jaar

Er zit niets anders op voor Jack om de deuren van zijn snackbar te sluiten. Dat is wat hij tegen zichzelf blijft zeggen. De ondernemer achter Jack Snack moet er gedwongen mee kappen. Hij heeft ongezond hard gewerkt de afgelopen jaren en heeft last van hartfalen. “Mijn bloeddruk is veel te hoog.” Dat meldt de Ondernemer.

16 juni '23 ( 9:58)

Kwalitaria opent vegetarische pop-upzaak Vegetaria in Groningen

Op 1 juli gaat de snackformule Kwalitaria een Vegetaria openen in de stad Groningen. Daar worden enkel vegetarische gerechten verkocht. Dat meldt Frituurwereld.

15 juni '23 ( 8:04)

6-jarig meisje vreest voor de dood in glijbaan McDonald’s

Een 6-jarig meisje dat vast kwam te zitten in een McDonald’s-glijbaan in IJsselstein, zei op een gegeven moment tegen haar moeder “Ik ga dood”. Ze kreeg het zeer benauwd, want het was 32 graden buiten. Ook twee medewerkers van het fastfoodrestaurant kwamen in de glijbaan vast te zitten. Na ruim een uur werd het meisje eindelijk bevrijd. Dit meldt Hart van Nederland. 

14 juni '23 (13:07)

Wouter Wolters van De Toren in Echt doet stapje terug en zet bekende zaak te koop

De Toren is een bekende zaak in de horecasector. Die werd zelfs een keer uitgeroepen tot nummer één in de Cafetaria Top 100. Geregeld kwamen vakmedia bij hem langs voor de nieuwtjes in De Toren. Nu vindt Wolters het wel genoeg en doet een stapje terug. Hij zette zijn zaak Preuverie De Toren vorige week in de verkoop. Dat meldt Frituurwereld.

13 juni '23 (11:58)

Klanten van uitgebrande snackbar zamelen geld in voor herstart

Tijdens een grote brand in het dorp Poortugaal in het Rotterdamse havengebied liep Snackbar Poortugaal flinke schade op. Om een herstart te kunnen realiseren zijn klanten van de fastfoodzaak een inzamelingsactie begonnen. Daarmee hopen zij dat de snackbar binnenkort weer kan openen. Dat meldt Frituurwereld.