Omzet horeca stijgt licht in laatste kwartaal 2013
De verkopen van hotels, restaurants en cafés lagen 0,6 procent lager dan een jaar geleden. Die daling kon worden opgevangen door de hogere prijzen, die gemiddeld met 1,6 procent stegen. Vooral snackbars droegen in de laatste maanden van vorig jaar bij aan de hogere omzet bij horecabedrijven. Hun inkomsten stegen met drie procent.
Ook hotels zagen hun inkomsten tussen oktober en december toenemen, met 2,9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Cafés hebben het echter nog altijd moeilijk, zo blijkt uit de CBS-cijfers. Aan de toog werd vorig kwartaal vijf procent minder verkocht, waarmee de omzet van cafés nu bijna twee jaar onafgebroken daalt.
Het aantal verkopen van bier, wijn en frisdrank holde vorig kwartaal bovendien nog harder achteruit dan de omzet. Het verkochte volume daalde in cafés met acht procent op jaarbasis. Die krimp kon ietwat worden opgevangen doordat prijzen met drie procent toenamen. Die prijsstijging verdwijnt echter niet in de zakken van de uitbater, maar in de staatskas. De hogere prijzen waren namelijk vooral het gevolg van hogere accijnzen op alcohol.