Opvallen met je foodtruck: 6 tips
1. Herkenbaarheid
Zorg er ten eerste voor dat jouw foodtruck en haar medewerkers altijd en overal te herkennen zijn. Laat t-shirts, schorten en caps bedrukken met je logo en je naam. Zorg dat dezelfde kleuren, vormen en lettertypen ook op de buitenkant van de foodtruck, menukaart, website en andere uitingen terugkomen.
2. Huisstijl vaststellen
Dit alles wordt de huisstijl van je onderneming genoemd. Zorg dat je een duidelijke, herkenbare huisstijl hebt en speel eventueel wat met de psychologie achter kleuren. Hoe unieker de huisstijl, hoe makkelijker je herkent zal worden op straat.
3. Traditionele marketing
In het geval van een foodtruck (of eigenlijk iedere andere horeca onderneming) is de traditionele marketing en promotie net zo belangrijk als de online marketing. Je staat nu eenmaal op straat, en zult dus ook lokaal (of om de foodtruck heen) voldoende promotiematerialen moeten hebben staan. Denk aan flyers, posters maar ook aan krijtborden met toffe acties, unieke quotes of een overzicht van je menu.
4. Online marketing
Probeer daarnaast ook online zoveel mogelijk buzz te creëren. Maak een webpagina waar de nieuwste locatie van de foodtruck iedere keer weer zichtbaar wordt. Ben actief op sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram en schakel eventueel de hulp van een professional in om ook online zoveel mogelijk bekendheid te krijgen.
5. Wisselend menu
Net als bij de standaard horecaonderneming zal ook jij regelmatig moeten wisselen met het menu. Maar met een foodtruck kun je hier net wat meer kanten op. Door opvallende gerechten, op opvallende tijden en vooral met aparte, creatieve benamingen op de menukaart te plaatsen, is het makkelijker om de juiste buzz te creëren.
6. Zoek de samenwerking op
Kijk eens goed rond in je netwerk. Ken je toevallig een event organisator, of misschien zelfs een andere foodtruck eigenaar? Zoek dan de samenwerking op. Een foodtruck op een groot evenement wordt vaker gezien en onthouden dan de foodtruck die op de lokale, wekelijks markt staat. Hoe meer samenwerkingen, hoe groter de kans op een goed bereik!